کد مطلب:46325
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:22
وظيفه تعليم و تبيين قرآن پس از پيامبر اكرم(ص) برعهده چه كساني است؟ با استفاده از حديث ثقلين و يا احاديث ديگري كه ميدانيد، اين سؤال را پاسخ دهيد.
قرآن، انسان را موجودي كه قابليت دانايي و كمال دارد، ميشناسد و همواره دعوت به شناختن خدا و جهان و انسان و تاريخ گذشتگان نموده، انسان را شايسته يادگيري همه اسماي الهي (حقايق عالم) دانسته است (و علّم آدم الأسماء كلها) پس انسان موجودي است كه قابليت شناخت و علم را دارد و به وسيله شناخت و علم از كاملترين موجودات جهان خلقت، محسوب ميشود و مورد تكريم الهي قرار گرفته است (و كرمنا بني آدم) چون انسان اين قابليت را داشت، خدا ابزار شناخت به او داد. ابزار شناخت عبارت است از: حواس پنجگانه، قوه تفكر و استدلال، مطالعه آثار علمي ديگران. در سوره مباركه نحل ميفرمايد: والله أخرجكم من بطون أمهاتكم لا تعلمون شيئاً و جعل لكم السمع و الأبصار و الأفئدة لعلكم تشكرون؛ خدا شما را از شكم مادرانتان بيرون آورد، در حالي كه چيزي نميدانستيد و براي شما گوش و ديدهها و دلها قرار داد. باشد كه سپاس اين نعمتها را بدانيد و از اينها بهره صحيح ببريد.
قرآن همچنان كه حواس و قوه تفكر را ابزار شناخت و علم ميداند، تزكيه و تصفيه نفس و تقوا و پاكي را وسيلهاي براي شناخت ميداند. در آيات بسياري به اين مطلب اشاره يا تصريح دارد: ان تتقوا الله يجعل لكم فرقاناً؛(2) اگر تقواي الهي پيشه كنيد، خداوند مايه تميز و تشخيص را براي شما قرار ميدهد.
قرآن همواره به يادگيري و خواندن كتاب سفارش كرده، در اولين آيه بر پيامبر فرمود: اقرأ باسم ربك الذي خلق؛ به نام پروردگاري كه انسان را آفريده است بخوان؛ آن خدايي كه قلم به دست گرفتن را آموزاند.
موضوعاتي كه بايد آنها را شناخت: خدا، جهان، انسان، جامعه، قرآن و زمان.(3)
واژه هايي از قبيل تفكر، تدبر، تذكر، تعلم، تعقل، تنبه و تفقّه در قرآن بسيار به كار رفته است.
در هجده مورد تشويق به تفكر شده است. چهار مورد درباره تدبر و موارد بسياري سفارش به تذكر و تعلم و تعقل و تفقه شده است.
در مجموعه آيات به دست ميآيد از ديدگاه قرآن بايد زندگاني و عملكرد انسان، آگاهانه در تمامي مراحل همراه با تعقل و انديشه باشد.
پينوشتها:
1 - انفال (8) آيه 29.
2 - شهيد مطهري، مجموعه آثار، ج2، ص 229 به بعد.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.